metal-detector-coil-types

انواع کویل فلزیاب

انواع کویل فلزیاب و کاربرد هریک

اولین قسمتی در دستگاه فلزیاب که فلز را سنس میکند کویل فلزیاب است که نقش بسیار مهمی در دقت و عمق نفوذ فلزیاب دارد.

سایز و عمق میدان مغناطیسی توسط شکل و سایز کویل تشخیص داده میشود و به صورت کلی هرچه کویل فلزیاب بزرگتر باشد عمق نفوذ قابل دسترس بیشتر است ولی دقت آن در پیدا کردن قطعات ریز کمتر است ولی کویل های کوچکتر با اینکه عمق نفوذ کمتری دارند اما در پیدا کردن قطعات کوچکتر بهتر عمل میکنند.

انتخاب بین انواع کویل فلزیاب باید با توجه به محیط کاووش و شرایط زمین و ابعاد و جنس هدف انجام شود و نکته ای که همواره باید مد نظر داشت سازگاری کویل با دستگاه فلزیاب است.

انواع کویل فلزیاب

انواع کویل گنج یاب

نحوه کار انواع کویل فلزیاب

کویل های فلزیاب به صورت کلی شامل دو رشته سیم تابیده شده است. یک سیم پیچ فرستنده ( Transmit Coil ) و یک سیم پیچ گیرنده ( Receive Coil ). برخی از کویل ها دارای یک سیم پیچ هستند که هم نقش فرستنده و هم گیرنده را ایفا میکند. وقتی که فلزیاب روشن میشود سیم پیچ فرستنده یک میدان مغناطیسی را در محیط اطراف ایجاد میکند.

وقتی که یک جسم مغناطیسی با این میدان مغناطیسی ایجاد شده برخورد میکند باعث ایجاد یک اعوجاج در میدان مغناطیسی میشود که سیم پیچ گیرنده این اعوجاج را تشخیص میدهد و سیگنال هشداری را به پنل کنترل اصلی میفرستد.

انواع کویل از نظر سایز و شکل

کویل هایی با قطر کمتر از ۶ اینچ کویل های کوچک ، بین ۶ تا ۱۱ اینچ متوسط و بیش از ۱۱ اینچ کویل های بزرگ نامیده میشوند. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم رابطه ای مستقیم بین سایز کویل و بزرگی میدان مغناطیسی وجود دارد و هرچه میدان مغناطیسی بزرگ تر باشد عمق قابل دسترسی نیز بیشتر است! به صورت کلی کویل ها یا دایره ای ( circular ) هستند یا بیضوی ( elliptical ) .

کویل های بیضوی مانور پذیری بیشتری نسبت به دایره ای شکل ها دارند و عرض باریک آنها پوشش بهتری را نسبت به کویل های دایره ای میدهند و دلیل آن نیز طول بلند تر آنهاست ، با این حال کمی عمق کاوش کویل های دایره ای بیشتر از کویل های بیضوی است و همچنین حساسیت بیشتری در خاک های غیر معدنی دارند.

پیکربندی انواع کویل ( SEARCHCOIL CONFIGURATIONS )

یک کویل گنج یاب ممکن است دارای هرکدام از پیکربندی های زیر باشد. تفاوت در پیکربندی سبب تغییر در حساسیت ، عمق نفوذ ، میزان خطا و سرعت بازیافت دستگاه میشود.

  • متحدالمرکز ( Concentric )
  • تکی ( Mono )
  • تصویری ( Imaging )
  • پیکربندی Double-D
  • پیکربندی دو جعبه ای ( 2Box )
انواع کویل فلزیاب

Coils-CONFIGURATIONS

نکات مهم در خرید کویل فلزیاب

  • خرید کویل فلزیاب اورجینال و خودداری از خرید کویل های دست پیچ
  • کویل هایی خریداری کنید که ضد آب باشند و دارای پوشش های محافظ باشند
  • از سازگاری کویل با دستگاه فلزیاب خود اطمینان حاصل کنید
  • اگر قصد پیدا کردن طلا را دارید از کویل هایی که برای این کار بهینه شده اند استفاده کنید
  • اگر قصد دارید نفوذ به عمق بیشتری را دارید از کویل های 2Box استفاده کنید
  • اگر میخواهید تا حداقل تداخل را با مغناطیس زمین داشته باشید، کویل های Double D انتخاب مناسبی هستند
  • برای نقطه زنی بهتر از کویل های Concentric استفاده کنید
  • برای اینکه بتوان محوطه وسیع تری را پوشش داد و در مدت زمان کوتاه تری یک محیط خاص را اسکن کرد از کویل های بزرگتر از ۱۱ اینچ استفاده کنید

نوع حرکت دادن انواع کویل فلزیاب بر روی زمین تاثیر بسیار بسیار زیادی در موفقی شما دارد. در مقاله ای جداگانه در مورد نحوه صحیح کار با فلزیاب توضیح داده ایم که برای شخص اپراتور فلزیاب میتواند بسیار مفید باشد. معمولا نحوه حرکت کویل بر روی سطح زمین در دفترچه راهنمای فلزیاب آورده میشود که با مطالعه آن میتوانید به اطلاعات خوبی در این زمینه دسترسی پیدا کنید.

جهت خرید حضوری لوپ فلزیاب و گنج یاب به آدرس زیر مراجعه کنید

شیراز – پل معالی آباد – دینکان – جنب کوچه 21

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *