how-to-metal-detect

راهنمای کار با فلزیاب

راهنمای کار با فلزیاب و گنج یاب | آموزش اپراتوری فلزیاب

مرحله اول انتخاب و خرید دستگاه فلزیاب :

فلزیابی یک فعالیت سرگرم کننده و هیجان انگیز است. اگرچه ممکن است همیشه چیزی پیدا نکنید اما میتوانید در هر مکانی فلزیابی کنید. هرکسی در هر محدوده سنی میتواند اقدام به فلزیابی کند ( دستگاههای فلزیاب مخصوص افراد مبتدی و کودکان را در این پست میتوانید ببینید ).

اولین مرحله در این کار خرید یک دستگاه فلزیاب است و با یک جست و جوی کوتاه در اینترنت متوجه خواهید شد که صدها مدل متفاوت در بازار موجود است که باید بهترین آنها را متناسب با کار خود انتخاب کنید ( میتوانید راهنمای خرید فلزیاب را از اینجا ببینید ). در ادامه با راهنمای کار با فلزیاب با ما باشید :

مرحله دوم خرید وسایل مورد نیاز :

هر فعالیتی به یک سری تجهیزات و ملزومات نیاز دارد. برای فلزیابی نیز برخی از موارد جزء مهمترین تجهیزاتی هستند که باید داشته باشید :

هدفون ( Headphones )

برای شنیدن صدای دستگاه فلزیاب خود به هدفون نیاز دارید که انتخاب یک هدفون با کیفیت باعث بهتر شنیده شدن صدای سیگنال های ضعیف میشود و همچنین باعث کاهش صدای محیط نیز میشود.

دستکش ( Gloves )

شما قرار است تا در محیط بیرون به کاوش و حفاری بپردازید ، استفاده از دستکش های استاندارد میتواند از دستان شما در مقابل سرما و اشیاء تیز محافظت کند و حفاری را برای شما راحت تر کند.

بیلچه حفاری ( Trowel)

ما به چیزی برای حفاری در زمین های مختلف نیاز دارید که به راحتی نیز قابل حمل باشد. بیلچه های کوچک و محکم فلزی بهترین انتخاب برای حفاری های سطحی میتوانند باشند.

نقطه زن ( Pinpointer )

دستگاههای نقطه زن یک انتخاب ایده آل و بسیار ضروری هستند و در حین حفاری به اهمیت آن پی خواهید برد. برای پیدا کردن محل دقیق اشیاء فلزی کوچک در توده ای از خاک این نقطه زن ها میتوانند به شما کمک کنند.

مرحله سوم پیدا کردن محلی برای جست و جو :

پیدا کردن محلی برای کاوش یکی از هیجان انگیز ترین جنبه های گنج یابی است. البته این موضوع بستگی به هدف شما از فلزیابی دارد که شما به فلزیابی به چشم یک تفریح نگاه میکنید یه به دنبال هدفی خاص ( برای مثال گنج و دفینه ) در محلی خاص هستید. اگر قصد شما تفریح است ساحل ، خانه های قدیمی ، روستاهای متروکه و مناطق باستانی میتوانند انتخاب های خوبی باشند.

Finding-somewhere-to-metal-detect

Finding-somewhere-to-metal-detect

مرحله چهارم انجام تنظیمات دستگاه فلزیاب :

انجام تنظیمات یکی از مهمترین مراحل کار است. تنظیمات درست میتواند درصد موفقیت شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

قدرت تفکیک ( Discrimination )

این تنظیم این امکان را به شما میدهد تا انتخاب کنید که چه نوع فلزی را میخواهید پیدا کنید. برای مثال اگر فقط به دنبال سکه های طلا هستید میتوانید دستگاه را تنظیم کنید که از اجسام آهنی را نادیده بگیرد.

حساسیت ( Sensitivity )

این تنظیم در محیط هایی که اجسام فلزی زیادی قرار دارند به کار می آید. برای مثال اگر در محیطی کاوش میکنید که لوله های بزرگ از زیر  زمین رد شده اند و دستگاه دائما بوق میزند میتوانید با کاهش حساسیت این مشکل را برطرف کنید.

تنظیم مد کاوش ( Detection Mode )

این مورد به شما این امکان را میدهد تا اشیاء مشخصی را فیلتر کنید برای مثال دستگاه را تنظیم میکنید تا سکه را شناسایی نکند. این تنظیمات میتواند راندمان شما را بالاتر ببرد.

بالانس زمین ( Ground Balance )

این مورد بیشتر در زمین های معدنی کاربرد دارد. برای مثال اگر شما تنظیمات مربوط به آهن را انجانم داده باشید اما همچنان آهنی پیدا نمیکنید با بالانس کردن دستگاه خود در زمین میتوانید تعیین کنید که مقادیر ناچیز آهن را نادیده بگیرد.

راهنمای کار با فلزیاب

راهنمای کار با فلزیاب

مرحله پنجم درست حرکت دادن دستگاه فلزیاب :

در راهنمای کار با فلزیاب یکی از مهمترین نکات نوع حرکت دادن دستگاه است. همیشه فلزیاب را دو فوت جلوتر از خود حرکت دهید و سعی کنید در یک خط مستقیم حرکت کنید این باعث میشود تا یک ناحیه را دوبار اسکن نکنید. همیشه لوپ فلزیاب را 10 سانتی متر از سطح زمین فاصله بدهید.

اگر دستگاه فلزیاب شما تصویری است نوع کاوش کمی متفاوت است ( برای آموزش کار با فلزیاب تصویری کلیک کنید ) و باید از نرم افزار های مخصوص آنالیز دیتا مانند ویژوالایزر استفاده کنید ( برای آموزش و دانلود نرم افزار فلزیاب ویژوالایزر کلیک کنید ).

همیشه از فروشنده دستگاه خود بخواهید تا آموزش کار با آن را به صورت کامل برای شما توضیح دهد و قبل از کار با دستگاه دفترچه راهنمای فلزیاب خود را بخوانید ( برای دریافت دفترچه راهنمای فارسی انواع فلزیاب خارجی کلیک کنید ) و سی دی همراه آن را مشاهده کنید.

How-to-Sweep-Metal-Detector

How-to-Sweep-Metal-Detector

مرحله ششم حفاری محیط :

بعد از پیدا کردن هدف خود نوبت به حفاری برای بیرون آوردن آن است. اگر جسم فلزی در سطح قرار دارد با یک بیلچه میتوانید آن را بیرون بیاورید اما اگر در عمق بالای یک متر باشد برای خارج کردن آن نیاز به تجهیزات حفاری مختلف است و رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است ( به خصوص در هنگام باز کردن اتاقک و مقبره های باستانی ). بعد از حفاری باید محل حفاری را تمیز کرد و خاک های اضافه را به محل اولیه خود برگرداند و این بخشی از اخلاق حرفه ای کاوش گری است.

How-to-dig

How-to-dig

نکات کمک کننده در ادامه مبحث راهنمای کار با فلزیاب :

  • بعد از باران کاوش کنید : سعی کنید مدتی بعد از باران به کاوش بپردازید زیرا رسانایی زمین بیشتر شده و میتوانید اهداف را در عمق بیشتری پیدا کنید
  • صبر داشته باشید : در هر صورت شما تعداد اجناس بدرد نخور زیادی را پیدا میکنید و انتظار نداشته باشید تا هر موقع که دستگاه بوق میزند یک سکه طلا پیدا کنید
  • بهترین فلزیاب را بخرید : سعی کنید تا متناسب با بودجه خود بهترین فلزیاب ممکن را بخرید
  • انتخاب محل مناسب : مطمئن باشید که در یک منطقه باستانی مقدار اجناس بیشتری را نسبت به یک پارک محلی پیدا میکنید!
  • تمرین تمرین تمرین ! : برای موفق شدن نیاز است تا قبل از شروع به کاوش های مهم و جدی در یک زمین تست بارها و بارها تمرین کنید. اشیاء فلزی را در زیر خاک پنهان کنید و با دستگاه آنها را پیدا کنید. این کار را در عمق های متفاوت انجام دهید.
  • از انجام کاوش در این محل ها بپرهیزید : زیر دکل های برق فشار قوی ، اطراف دکل های مخابراتی ف مجاورت دیگر دستگاههای فلزیاب ، در هنگام وزیدن باد شدید و … همگی از موقعیت هایی است که باید از انجام کاوش در آنها بپرهیزید.

امیدواریم از راهنمای کار با فلزیاب نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : wikihow

4 پاسخ
  1. محمد
    محمد گفته:

    این سایت شامل جامع ترین اطلاعات فلزیابی است. سایت شما خیلی خوب بود، دنبال نحوه صحیح کاوش بودم که در اینجا بهم آموزش داده شد. با تشکر

  2. ایوب بابا
    ایوب بابا گفته:

    سلام خسته نباشید،. مطالب سایتتون واقعاً کامل و مفید می باشد و هر نوع اطلاعاتی را در رابطه با فلزیابی و گنج یابی میخواستم در سایتتون می باشد
    سایت شما کامل ترین سایت در زمینه فلزیابی و گنج یابی است ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *