OLD-HOUSES-HOARDS-AND-TREASURES

گنج خانه های قدیمی در کجا قرار دارد

گنج در کجای خانه های قدیمی وجود دارد

گنج خانه های قدیمی در کجا قرار دارد | محل دفینه در خانه

خانه به چه مکانی  گفته میشود

یک خانه مکانی امن برای استراحت کردن، زندگی کردن و آسودن است در این مکان معمولاً یک فرد یا یک خانواده زندگی می‌کنند و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند خانه معمولاً خصوصی‌ترین ملک یک فرد یا یک خانواده در اجتماع است که از امنیت و حریمی مشخص و ویژه برخوردار است.

به استناد معنی واژهٔ خانه در لغت‌نامه دهخدا، «خانه جایی است که در آن آدمی سکنی می‌کند. از جمله خصوصیات خانه های قدیمی در ایران مساحت زیاد آنها است. سبک معماری نما و معماری داخلی آنها نیز به این صورت است که از دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده است.

این خانه ها از قسمت های ذیل تشکیل می شده اند: سکو، سردر ورودی، در ورودی، هشتی، دالان، ایوان‌ها، حیاط و اتاق‌های اطراف آن، حوض، آشپزخانه، سرویس‌ها، جهت ساخت خانه، گودال باغچه، بام، سرابستان، زمستان نشین، تابستان نشین، بهار خواب، اتاق کرسی، پایاب، شوادان، شبستان، شناشیل، آب سرا و اتاق بادگیر.

گنج خانه های قدیمی

گنج خانه های قدیمی

محل گنج در خانه های قدیمی

معماری خانه های ایرانی در گذشته بسیار متفاوت با آنچه که در امروز می‌بینیم بوده است و شناخت نقشه خانه های قدیمی می تواند راهگشای ما در پیدا کردن دفینه در آن ها باشد. در موارد بسیار دیده شده است که در داخل چاه های موجود در خانه ، تنورهای نان پزی ، آبراه های ایجاد شده برای عبور آب قنات و… گنج و دفینه یافت شده است.

همانطور که در بالا ذکر کردیم ویژگی بارز خانه های قدیمی در ایران مساحت بسیار زیاد آن ها است و این ویژگی آنها را برای دفن گنج و دفینه ایده آل می کند.

در بسیاری از خانه های قدیمی در ایران محلی را برای پنهان شدن افراد خانه از خطرات تعبیه می کردند. برای مثال در بسیاری از خانه ها در داخل مطبخ چاهی حفر میکردند که به بیرون از خانه راه داشت و درب ورودی چاه را با تنور نان پزی به طرز ماهرانه‌ای می پوشاندند.

محل بسیاری از این راهرو های مخفی را فقط صاحبخانه می دانست و اگر اتفاقی برای صاحب خانه می افتاد و یا کشته می شد ممکن بود که این راهروهای مخفی برای همیشه پنهان بماند.

محل دفینه در خانه های قدیمی

فاکتور بسیار مهمی که باید هنگام جستجو در خانه های قدیمی به آن توجه کرد این است که افرادی که دفینه را در داخل خانه پنهان می کنند معمولا آن را در جایی قرار می دهند که در فعالیت های روزانه خود بتوانند آن مکان را زیر نظر داشته باشند. نکته ای که توجه به آن بسیار مهم میباشد این است که دفن کردن دفینه در داخل خانه های قدیمی دارای آثار و نشانه نیست.

چاه ها یکی از عناصر مهم در خانه هایی با حیاط بزرگ هستند. اگر در حیاط خانه چاه آب مشاهده کردید دیواره چاه را با دقت بررسی کنید و به دنبال سنگ چین متفاوت و یا یک سنگ متفاوت با دیگر سنگ های به کار رفته در دیواره چاه باشید.

دیوار خانه ها در قدیم از خشت و کاه گل ساخته می‌شد و دارای قطر زیادی نسبت به دیوار های امروزی بودند که آنها را به محل مناسبی برای دفن کردن اموال بدل می کرد. به دنبال فضاهای خالی در دیوارها به خصوص در پشت تاقچه ها باشید. کف اتاق ها را بررسی کرده و به دنبال غذاهای خالی و حفره باشید.

گنج خانه های قدیمی

گنج خانه های قدیمی

برخی در مورد لایه های خاک روی گنج و ویژگیهای آن صحبت می‌کنند که این مورد در دفینه های موجود در خانه های قدیمی صدق نمی کند. هنگامی که دفینه را در خانه پنهان می‌کردند برای پوشاندن روی آن از لایه های مختلف خاک استفاده نمی شد و این به دلیل مسقف بودن محل دفینه است که می‌تواند آن را از گزند عوامل طبیعی محفوظ بدارد.

اما اگر در خانه حیاط بزرگ همراه با درخت وجود داشته باشد و احتمال دفن شدن اموال در حیات را می دهید به دنبال لایه های خاک روی دفینه باشید این لایه های مختلف در پست های قبل به صورت کامل مشخص و معرفی شدند.

تشخیص مکان گنج در خانه های قدیمی

برای تشخیص مکان گنج سعی کنید خود را به جای صاحب مال گذاشته و حدس بزنید که بهترین مکان برای دفن کردن اموال چه مکان می تواند باشد. از مهمترین جاهایی که باید بررسی کنید کف حوض واقع در حیاط خانه ، زیر راه پله ها ، پاگردها و آتشدان ها است.

احتمال وجود دفینه در خانه هایی که دارای معماری طاق دار هستند زیاد بوده و باید در زیر طاق به دقت بررسی شود.شاید به جرات بتوان گفت برای اولین بار ایرانی ها بودند که آجر را درست کرده و از آن در معماری استفاده کردند که نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است که شاید بتوان با آن قدمت معماری بشر سنجیده شود .

همچنین نشانه استعمال نخستین آجرها را در تپه سیلک کاشان، مناره ها و سدهای باستانی و بازمانده ساختمان های کهن در مرو، خرابه قصر هاتره در ساحل دجله و ویرانه های معبد کنگاور، یادگار خسرو پرویز در قصر شیرین و طاق بستان کرمانشاه مشاهده کرد. دفینه در منزل های مربوط به پس از اسلام بیشتر یافت می شود و معمولاً خمره های حاوی سکه های اسلامی است. برای تشخیص مکان گنج به آنچه که در بالا گفته شد توجه کنید و همواره از یک دستگاه فلزیاب حرفه ای کمک بگیرید.

آدرس فروشگاه فلزیاب : شیراز – پل معالی آباد – دینکان – جنب کوچه 21

شماره تماس و مشاوره رایگان : 09120043750

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *